Suomalaiset ovat tyypillisesti melko uskollisia omalle pankilleen. Pankkia ei hevillä vaihdeta. Kyselytutkimusten mukaan harva edes harkitsee pankin vaihtoa ja vielä harvempi sen toteuttaa. Kuitenkin myös pankit kannattaisi aika ajoin kilpailuttaa samaan tapaan kuin esimerkiksi lainat tai sähkösopimukset. Kilpailuttamalla voi saada isoja säästöjä.

Pankit tarjoavat monenlaisia rahaan liittyviä palveluita kuten pankkitilejä, lainoja, kulutusluottoja, sijoituspalveluita ja luottokortteja. Pankki ei siis suinkaan ole pelkkä rahojen säilytyspaikka, vaan monipuolinen palvelukokonaisuus. Palveluiden hinnat vaihtelevat pankista riippuen.

Suomessa toimii useita pankkeja. Osa niistä on kotimaisia, osa ulkomaisia. Pankki on suomalainen, jos sen pääkonttori sijaitsee Suomessa. Joillakin ulkomaisilla Suomessa toimivilla pankeilla on sivukonttori maassamme, mutta osa toimii pelkästään verkossa ilman sivukonttoria. Kaikkia pankkeja koskee samat säännöt, joten niissä asioiminen on turvallista riippumatta siitä, missä pääkonttori sijaitsee.

Mikä pankki kannattaa valita?

Ei voida sanoa, että joku pankki olisi yksiselitteisesti kaikille paras. Asiakkailla on erilaisia tarpeita ja näin ollen se, mikä on kullekin sopiva pankki, riippuu täysin asiakkaasta. Eri ihmiset käyttävät eri palveluita. Tarpeet myös yleensä vaihtelevat elämäntilanteiden muuttuessa. Sen vuoksi pankin vaihto voi tulla jossain vaiheessa kyseeseen, vaikka nykyisessä pankissa ei olisi mitään moitittavaa.

Monissa vertailuissa henkilöasiakkaat ovat antaneet pienille pankeille paremmat arvosanat kuin isoille. Syksyllä 2021 julkaistun EPSI Rating -tutkimuksen mukaan POP Pankki on henkilöasiakkaiden mielestä paras pankki jo kymmenettä kertaa. POP Pankissa on mahdollista asioida tutun palveluneuvojan kanssa, mikä on monelle asiakkaalle mieluisa asia.

EPSI Rating -tutkimuksessa kärkikahinoihin yltää moni muukin pienempi pankki. Parhaiden joukosta löytyy esimerkiksi S-Pankki, Handelsbanken ja OmaSäästöpankki. Kyseisen tutkimuksen mukaan asiakkaat arvostavat suuresti läheistä asiakassuhdetta, jonka alueelliset pankit pystyvät luomaan pankin ja asiakkaan välille.

Läheisen palvelukokemuksen puuttuminen ei kuitenkaan automaattisesti tee pankkikokemuksesta huonoa. Asiakkaille on tärkeää, että pankki tarjoaa laadukkaita digitaalisia ratkaisuja. Pankkiasioiden hoidon täytyy olla helppoa ja yksinkertaista. Hankalat digitaaliset palvelut aiheuttavat tyytymättömyyttä ja turhautumista. Verkkopankkiin tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät EPSI Ratingin mukaan Säästöpankista, POP Pankista, OP Ryhmästä ja Danske Bankista.

Löydä itsellesi paras pankki ja toteuta unelmasi fiksusti

Pankit kannattaa vertailla

Pankkeja ja niiden palveluita kannattaa vertailla samaan tyyliin kuin esimerkiksi lainoja ja puhelinliittymiä. Varsinkin jos elämäntilanteesi on muuttunut jotenkin, kannattaa miettiä, pystyykö nykyinen pankkisi palvelemaan sinua enää parhaalla mahdollisella tavalla.

Mieti, mitä palveluita pankilta tarvitset. Onko sinulla säästöjä ja lainoja, jotka aiot siirtää uuteen pankkiin? Käytätkö sijoittamiseen liittyviä palveluita? Vertaile huolellisesti tarvitsemiesi palveluiden hintoja eri pankeissa. Kannattaa tietysti valita pankki, jossa on edulliset hinnat. Halutessasi voit myös lähettää pankeille tarjouspyynnön.

Pohdi myös, haluatko asioida pankkikonttorissa, vai tykkäätkö asioida pelkästään verkossa. Jos haluat, että sinulla on mahdollisuus myös konttorissa asioimiseen, ota selvää, millä pankeilla on konttoreita Suomessa ja lähellä asuinpaikkaasi. Pankit ovat vähentäneet konttoreiden määrää viime vuosina voimakkaasti ja siirtyneet toimimaan enemmän netissä. Osa pankeista toimii ainoastaan verkossa, eikä tällaisilla pankeilla siis ole lainkaan konttoria.

Pankkien vertailu on Nordic Bankin avulla ilmaista

Miten pankkeja kannattaa vertailla?

Vertaile pankkeja huolellisesti ja monipuolisesti. Tässä esimerkiksi muutamia asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

Omat tarpeesi

Mieti, minkälaisia palveluita pankista tarvitset. Pelkät edulliset hinnat eivät paljon lämmitä, jos pankki ei tarjoa sellaisia palveluita, joita sinä tarvitset. Pohdi siis omia pankkitarpeitasi, kun etsit uutta pankkia.

Tietysti on mahdollista myös avata asiakkuus useaan eri pankkiin, ja monet päätyvätkin tähän ratkaisuun. Kun sinulla on tili useammassa pankissa, saat juuri tarvitsemasi palvelut ja varaudut häiriötilanteisiin. Jos esimerkiksi jonkun pankin maksukortit eivät toimi, voit käyttää toisen pankin korttia. Tällä tavalla ei tule kiusallisia tilanteita, joissa ostokset jäävät kassalle sen vuoksi, että kortti ei toimi.

Kuukausimaksut

Pankin kuukausimaksu määräytyy tavallisesti palveluiden laajuuden ja oman asiakkuustason mukaan. Mitä laajempi palvelupaketti, sitä kalliimpi kuukausimaksu yleensä on. Jos asiakkaalla on lainaa tai säästöjä kyseisessä pankissa, on kuukausimaksu yleensä pienempi.

Etutasot ja niiden vaatimukset

Usein asiakkuustasot on jaoteltu ei tasoihin sen mukaan, miten paljon palveluita asiakkaalla on. Pankissa saattaa lisäksi olla etutasoja, joissa on tiettyjä vaatimuksia, esimerkiksi täytyy olla lainoja tai säästöjä. Kun etutason vaatimukset täyttyvät, asiakas saattaa saada kattavampia palveluita sekä pienemmät kuukausimaksut.

Pankinvaihtajan muistilista

  • Kun vaihdat pankkia, voit valtuuttaa valtakirjalla uuden pankkisi hoitamaan pankin vaihdos.
  • Ohjaa suoraveloitukset ja e-laskut uuteen pankkiin.
  • Ilmoita uusi tilinumerosi työnantajallesi, Kelalle, verottajalle ja mahdollisesti muille tarpeellisille tahoille.

Aiempaa tiliä ei ehkä kannata sulkea heti, koska uuden tilinumeron ja korttinumeron ilmoittaminen kaikille tahoille voi viedä aikaa. Mieleen ei välttämättä tule heti kaikki tahot, joille uusi numero on tarpeen ilmoittaa. Ne tulevat vastaan sitten ajan kanssa.

Lähteet:

https://www.epsi-finland.org/wp-content/uploads/2021/09/Pankki_ja_Rahoitus_study_summary_tiedote_2021.pdf

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Tutustu evästekäytäntöömme.