Suoramarkkinointikielto tulee tarpeeseen, jos sähköpostilaatikot täyttyvät mainoksista, puhelimitse eri yritysten myyjät soittelevat jatkuvasti, vaikka et edes ole jakanut yhteystietojasi mihinkään. Suoramarkkinointikielto estää vastaavat tilanteet ja enää yli-innokkaat myyjät eivät soita jatkuvista liittymätarjouksista tai lehtitarjouksista.

Suoramarkkinointikielto on kätevä tapa saada puhelinmyynnin esto, mikä on voimassa 3 vuotta ilmoituksesta. 

Mitä on suoramarkkinointi?

Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan puhelimen, sähköpostin, tekstiviestin tai postin välityksellä tehtävää markkinointia. Sähköinen suoramarkkinointi taas tarkoittaa suoraan sähköpostitse tai tekstiviestillä lähetettäviä markkinointiviestejä.

Kaikki sähköinen viestintä ei kuitenkaan ole suoramarkkinointia. Asiakkuuteen ja yrityksen päivityksiin suoramarkkinointia toimia, mitkä eivät välttämättä liity suoraan suoramarkkinointikiellon piiriin. Tässä kannattaa miettiä voiko yritykseltä tulla sinulle tärkeää asiaa, eikä kaikkea kannata sivuuttaa, vaikka ne tuntuisivatkin joskus markkinoinnilta.

Vertaile lainatarjoukset netissä!

Edullisia lainatarjouksia voi saada kuka tahansa täysi-ikäinen jolla on säännölliset palkka ja/tai eläketulot ja puhtaat luottotiedot. Hakemuksen lähettäminen ei velvoita tai sido vastaanottamaan lainaa.

Kilpailu ja kuluttajavirasto pitää huolen oikeanlaisesta suoramarkkinoinnista. Suoramarkkinointia harjoittaville yrityksille muun muassa, joille väestörekisterikeskus myy asiakastietoja, on tarkat ohjeet millaista puhelinmyynti toimintaa voit tehdä. Kilpailu ja kuluttajavirasto vastaa myös ongelmatilanteista, ja heiltä on mahdollista selvittää muun muassa puhelinmyynnin estoon liittyviä asioita, mikäli suoramarkkinoinnin eston jälkeen kuluttaja saa suoramarkkinointia tai puhelinmyyntiä.

Suoramarkkinointikielto on helppo asettaa netissä

Osoitteellinen mainosposti

Osoitteellinen mainosposti tulee suoraan postiluukusta sinun nimelläsi sekä osoitteellasi varustettuna. Nimi ja osoitetietojen perusteella markkinointi on helppo kohdentaa tietyille kohderyhmille. Yleensä yritys on saanut tiedot omasta rekisteristä, minne olet saattanut antaa tietosi esim. internetissä olevasta kilpailusta.

Voit pyytää suoramarkkinointikieltoa yritykseltä tässä tapauksessa suoraan. Liikenne ja viestintävirasto sekä Digi ja väestötietovirasto ylläpitää laajaa rekisteriä henkilötiedoista, joita ne myyvät yrityksille suoraan. Molempien virastojen internet sivuilta on helppo mennä kieltämään markkinointiviestintä. Laki määrittää kuitenkin tietynlaista viestintää, esimerkiksi Traficom saa mainostaa vain liikenneasioista liittyvillä asioilla, kuten katsastuksesta.

Osoitteeton mainosposti

Osoitteeton mainosposti taas tulee ilman minkäänlaista osoitetta suoraan postiluukustasi. Tämänkaltainen markkinointi on helppo kieltää lisäämällä vain postiluukkuusi ”Ei mainoksia, kiitos” tarra. Ilmaisjakelun väliin voi toimittajasta riippuen kuitenkin tupsahtaa joitain markkinointiin liittyviä asioita. Nykyään ilmaisjakelua ei saa kieltää ja vastuu lehtien jaosta kuuluu jakelijalle. Minkäänlaisia velvoitteita jakelijalla ei ole ottaa ilmaisjakelukieltoa huomioon.

Suoramarkkinointikielto on hyvä tapa saada mielenrauhaa

Puhelinmarkkinointi

Puhelinmarkkinointi pitää sisällään kaikki sellaiset toimenpiteet markkinoinnissa, jossa puhelinmyyjä ottaa systemaattisesti yhteyttä kohderyhmäänsä. Yleensä puhelinmarkkinoijilla on valmiit listat numeroita, sekä valmiit pohjat mitä seurataan todella tarkasti. Puhelinmarkkinoinnilla ei ole kovin laaja suosio ihmisten keskuudessa, ja niitäkin voi onneksi estää suoramarkkinointikiellon nojalla.

Puhelinmarkkinoinnissa on yleistynyt monet yritysrekisterien kaltaiset palvelut, jotka kohdentavat viestintäänsä uusille tietämättömille yrityksille. Puhelinmyyjät saattavat kysyä henkilön vastuuta yrityksessä, kertoa mitä palveluita heillä on, ja sitten jos pyydät tietoja lähettävän itsellesi sähköpostiin, niin sieltä voikin tulla lasku suoraan.

Jos et omasta mielestäsi ole hyväksynyt mitään palveluita, kannattaa asiasta varmistaa esimerkiksi yrittäjien liiton lakiasiantuntijoilta. Toisinaan myös pelkkä laskun reklamointi riittää.

Suoramarkkinointikielto ja puhelinmyyntikielto helposti netistä

Monien palveluiden, kuten Liikenne ja viestintäviraston tai Digi- ja väestötietoviraston sivuilta voi helposti käydä estämässä suurimman osan suoramarkkinoinnista vain kirjautumalla sivustoille ja päivittämällä omat tietonsa.

Suoramarkkinointikielto ei kuitenkaan päde aivan kaikkeen, ja moneen eri paikkaan täytyisi olla yhteydessä saadakseen markkinoijat pois kimpustasi. Suomen telemarkkinointiliitto tarjoaa esimerkiksi 6 euron vuosimaksulla laajaa valikoimaa erilaisista rekistereistä poistamiseen.

Miten voin estää puhelinmyyjien soittelun?

Puhelinmyyjälle voit ilmoittaa suoraan, ettet halua heidän tietojaan käytettävän suoramarkkinointitarkoituksessa. Kielto koskee silloin kyseistä yritystä, eivätkä he saa enää lain mukaan olla sinuun yhteydessä. Tämä kannattaa muistaa varsinkin, jos samasta yrityksestä soitetaan jatkuvasti.

Telemarkkinointikielto on mahdollista ostaa palveluna Suomen telemarkkinointiliitto ry:n toimesta, ja he valvovat Suomessa toimivia suoramarkkinointiyrityksiä toimimasta vastoin sääntöjä. Tarpeen vaatiessa Suomen telemarkkinointiliitto reklamoi kiellosta huolimatta soittelua jatkavan yrityksen toiminnan ja tarpeen vaatiessa ajaa asiaasi oikeudessa, maksaen oikeuskulut.

Kuinka paljon puhelinmyynnin esto maksaa?

Yritykselle voi heidän soittaessaan sanoa suoraan haluavansa suoramarkkinointikieltoa kyseiseltä yritykseltä, mikä ei maksa kuin vaivaa muistaa sanoa se puhelimessa. Kuitenkin maksullisiakin palveluita on, joista yksi on Suomen telemarkkinointiliitto, mikä on 6 euroa vuodessa. Heiltä saa telemarkkinointikiellon lisäksi monista muista rekistereistä poiston suoraan.

Kuinka kauan telemarkkinointikielto on voimassa?

Yksi suosituista ja helpoimmista palveluista on Puhelin-Robinson. Robinson palvelu on puhelinsoitolla tapahtuma telemarkkinointikielto, joka kestää puhelun ajan eli noin 40 sekunnin ajan, ja on voimassa kolme vuotta. Robinson-estoa tehdään tilastojen mukaan jopa yli 100 000 puhelinnumeroon ja sitä noudattavat kaikki Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML jäsenyritykset.

Robinson palvelun kautta Markkinointikielto menee yrityksille saman tien eikä sitä voi peruuttaa. Markkinointikiellon rekisteröitymisessä voi mennä viikon verran tai maksimissaan kuukauden, ennen kuin se rekisteröityy yritysten tietoihin.

Telemarkkinointikielto koskee suurinta osaa puhelinmyyntiä harjoittavista yrityksistä. Telemarkkinointikieltoa ei voi poistaa ilmoituksen tekemisen jälkeen, se on kuitenkin vain kolme vuotta kerrallaan voimassa, joten jos jatkossa päättääkin haluta puhelinsoittoja, niin se mahdollisuus aukeaa muutaman vuoden kuluessa.

Miten telemarkkinointikielto perutaan?

Telemarkkinointikieltoa ei voi peruuttaa sen ilmoituksen jälkeen. Telemarkkinointikielto on voimassa kolme vuotta ilmoittamisesta, ja se täytyy uusia itse manuaalisesti tämän jälkeen.

Suomen asiakkuusmarkkinointiliitto ASML

Suomen asiakkuusmarkkinointiliitto tarjoaa palveluita puhelinmyynnin estoon kätevästi omien verkkosivujensa kautta. Kuluttaja voi soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ja rajoittaa puhelinmyynnin määrää. Puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset saava puhelinmyynnin esto ilmoituksen ja viimeistään kuukauden kuluttua ilmoituksesta, loppuu puhelinmyynti.

Suoramarkkinointikielto teksiviesteille ja sähköposteille

Tekstiviesti- ja sähköpostimainokset

Tekstiviestimarkkinointi tapahtuu yleensä salakavalasti, varsinkin jos liittyy kanta-asiakkaaksi johonkin yritykseen, alkaa tekstiviestejä satelemaan jatkuvasti. Yritykselle voi laittaa viestiä yleensä helposti takaisin ja peruuttaa tekstiviestimainonnan. Myös telemarkkinointikiellot ajavat samaa asiaa laajemmalla kantilla eikä tarvitse yksitellen käydä jokaista lävitse.

Sähköpostilistoja voi ostaa suoraan internetistä, sillä monet rekisterit myyvät niitä suoraan asiakkaille. On olemassa monia eri ohjelmia mistä kasataan automaatiokampanjoita ja viestejä voi tulla sieltä ja täältä. Onneksi sähköpostiohjelmissa on mahdollista asettaa sääntöjä kätevästi tietyille viesteille ja ilman estämistäkin voi ohjata viestejä ettei ne sekoita omia sähköpostilaatikoita.

Miten estän tekstiviestimainokset

Tekstiviestimainoksia on yleensä helppo estää suoraan viestiin vastaamalla tietyllä tekstillä, se lukee nykyään aika selkeästi kaikissa viesteissä. Jos viestejä tulee tuntemattomista numeroista, voi telemarkkinointikiellon ostaa esimerkiksi aiemmin mainituista paikoista, millä estät kaikenlaisen markkinoinnin.

Miten estän sähköpostimainokset

Sähköpostimainoksia voi estää kätevästi suoraan sähköpostissa olevasta linkistä. Yleensä sähköpostimainoksissa on suoraan jokin tapa millä voi poistua uutiskirjelistalta, esimerkiksi Gmailissa on vastaanottajan vierellä nappi, mistä voi tehdä oman uutiskirjetilauksen poiston.

Yrityksille voit lähettää myös viestiä suoraan ja pyytää poistoa, mikäli uutiskirjetilauksen nappia ei löydy. Internet on laaja ja viestejä saattaa tulla sieltä ja täältä, ja sähköpostilaatikkoon voi myös laittaa tiettyjä sääntöjä millä vastaavat viestit ohjautuvat suoraan roskapostiin.

Evästeiden käyttö suoramarkkinoinnissa

Evästeitä kerätään jokaisella internetsivustolla, ja markkinointi voi tapahtua suoraan sitä kautta. Evästeet tallentuvat käyttämääsi laitteeseen, ja niiden avulla tunnistetaan IP-osoitteesi ja niillä kerätään tietoa siitä, millä sivuilla vierailet ja mitä teet sivuilla. Esimerkiksi Google Analytics saattaa kerätä eri sivustojen käyntiaikoja ja milloin sivuilla on käyty viimeksi jne. Evästeet on helppo poistaa oman selaimen asetuksista ja useissa palveluissa pystyt kieltämään evästeiden käytön kokonaan tai osittain.

GDPR lyhyesti

Yksi suoramarkkinointiin liittyvistä asioista on GDPR, eli General Data Protection Regulation, joka on EU:n tietosuoja-asetus. Asetuksen myötä kuluttajalla on enemmän mahdollisuuksia hallinnoida omien henkilötietojen käyttöä, jota myös useat suoramarkkinointia tekevät yritykset käyttävät.

GDPR sääntelyn mukaan sinulla on aina oikeus tietää mitä tietoa yritykset ovat tallentaneet sinusta ja yrityksellä pitää olla perusteltu syy tietojen säilyttämiselle. Perustelut ovat yleensä avattu yrityksen pakollisessa tietosuojaselosteessa, joka löytyy usein verkkosivuilta. Perusteluna henkilötietojen käytölle ja tallentamiselle saattaa olla esimerkiksi voimassa oleva asiakassuhde.

Mikäli yrityksellä ei ole perusteltua syytä pitää henkilötietojasi, sinulla on niin sanotusti oikeus tulla unohdetuksi, jolloin voit pyytää yritystä poistamaan ja hävittämään kaikki sinuun liittyvät tiedot.

Jokaisessa yrityksessä jolla on henkilötietoja rekisterissä, on myös tietosuojavastaava. Kun haluat selvittää tietojasi jossakin yrityksessä, ota yhteyttä yrityksen tietosuojavastaavaan.

Mikäli asia ei hoidu yrityksen kanssa, GDPR ja tietosuoja-asioita valvoo Suomessa tietosuojavaltuutetun toimisto.

Nordic Bank ja suoramainonta

Nordic Bankin lainavertailupalvelu ei turhaan häiritse asiakkaita sähköposteilla tai tekstiviesteillä. Saatamme lähettää vain yhden tekstiviestin joka toinen kuukausi, mikäli olemme saaneet uusia yhteistyökumppaneita, joiden avulla voidaan mahdollistaa lainaa lainojen yhdistelyyn entistä edullisemmin.

Mainokset saa peruutettua vastaamalla viestiin tai sähköpostissa klikkaamalla ”Lopeta tilaus” painiketta erittäin kätevästi.

  • Sähköpostiosoite: asiakaspalvelu(at)nordicbank.fi
  • Puhelinumero: Lähetä POISTU numeroon: 04573960295

Suoramarkkinointikielto – 5 vinkkiä

Kaikilla yksityishenkilöillä on oikeus kieltää suoramarkkinointi eli tehdä suoramarkkinointikielto. Lue tästä vielä 5 kohdan kiteytys toimenpiteistä miten hillitä suoramarkkinointia:

  1. Tee puhelinmyynnin esto soittamalla Puhelin-Robinson palveluun.
  2. Tarkasta palveluja ostaessasi (esim. Puhelinliittymä), että et hyväksy suoramarkkinointia. Suoramarkkinoinnin tekemiseen tarvitaan aina asiakkaan lupa esimerkiksi tekstiviesti- ja sähköpostimainonnassa.
  3. Tee suoramarkkinointikielto ilmoitus Digi- ja väestötietovirastolle.
  4. Tee tiedonluovutuskielto koskien suramarkkinointia Traficomille.
  5. Laita asunnon oveen ”Ei mainoksia” -tarra.

Vinkkien avulla pääset mitä luultavimmin eroon suuremmista osista suoramainontaa ja saat mielenrauhan turhilta mainoksilta.